Hollywoodské cukroví Bídníci

Těžko najdete na světě muzikál, který miluje kdekdo. Bídníci mají 60 miliónů nadšených příznivců po celé planetě, k nimž patří i nesmrtelná Cher, která prohlásila, že hudbu z tohoto muzikálu chce na svůj funus. 

Les Misérables / Bídníci, Anne HathawayBonton Film

Týden po londýnské premiéře, o vánocích, vstoupili muzikáloví Bídníci na stříbrné plátno v Americe a poměrně brzo, už 2. ledna, zamávali trikolorou revoluce také v Praze. Důvěrně známý příběh známe z čítanek a ti pilnější i z povinné literatury, ostatní snad viděli některou z desítek filmových zpracování nebo televizních seriálů. Historický román Viktora Huga o tíze svědomí, nespravedlnosti, čisté lásce, pokoře a touze dodnes promlouvá nadčasovými tématy a je hitem, který plní sály od australské Sydney po newyorskou Broadway. Právě tam jsem viděl slavnou muzikálovou verzi, znám i dvě londýnská nastudování a ve stoje jsem tleskal českým představitelům v divadle Na Vinohradech a GoJa Music Hall. Ano, přiznávám bez průtahů, že stejně jako Cher nedám na Bídníky dopustit.

Podívaná od režiséra trháku Králova řeč

Přesto jsem na premiéru šel s nejednoznačným očekáváním: čím ještě můžou Bídníci překvapit? Hudba, texty, příběh jsou dané, jde tedy o atraktivnost zpracování a pak, což je u muzikálu podstatné, o pěvecké provedení. V tom je u filmové verze, která je nominována na 4 Zlaté glóby, největší úskalí. Všichni představitelé, bez debat, zpívají skvěle. Jedná se ovšem o herecké zpívání a jakkoli je špičkové, v různých okamžicích nezní tak, jak rezonuje na jevištích muzikálových scén. Filmová verze se natáčela se živým zpěvem, herci byli snímáni kontaktním mikrofonem přímo na place a jejich výrazu to velmi prospělo. Přestože tu a tam nedosahují vokálních kvalit profesionálních muzikálových interpretů, jsou autentičtí a když po deseti patnácti minutách filmu přistoupíte na jejich formu zpěvu, už vás od plátna nic neodtrhne. Režisér Tom Hooper totiž Bídníky natočil velkolepě.

Jak chutná pomsta Russella Crowea

Už úvodní scéna, kdy žalářníci táhnou v rozbouřeném oceánu majestátní koráb, žasnete nad rozmáchlostí produkce, vstup Bídníků do světel ramp je impozantní jako příjezd Kleopatry do Říma. Každá postava, každý detail kostýmu a dekorace je propracován jako krajky Blanky Matragi, kamera vás vtáhne z mnoha perspektiv do bulvárů Paříže, do proudů řeky Seiny i do bahnité temnoty podzemí prostopášného přístavu. Jste součástí příběhu, v němž dobro vždycky nevítězí a kde se umírá pro lásku a vznosné ideály. V době, kdy čest ještě nebyla absurdní cnost a kde rukou daný slib nebral vítr z plachetnic. Bídníci Toma Hoopera jsou filmařský epos, spektákl staré dobré školy.

Zážitek umocňuje herecké obsazení, v němž vyniká Hugh Jackman jako Jean Valjean. Přestože je pro roli galejníka a později zámožného rychtáře relativně mladý, lze mu postavu uvěřit. Zpívá opatrně, ale jistě, dobře intonuje a nechybí mu tempo, které jeho projevu dává dynamičnost. Oscarový Russell Crowe jako komisař Javert pro mě, bohužel, ve zpěvu (hlavně ve skladbě „Stars“) postrádal dramatičnost, vášeň s jakou ho žene nenávist. Ale nepil jsem s Russellem kafe, abych věděl, že odosobněný lampasák znamenal jeho pojetí role, takže těžko soudit, proč při balancování nad hladinou divoké řeky neukázal více emocí. Zato půvabná Anne Hathaway vás dojme k slzám. Na její song „I Dreamed A Dream“ (Knížka snů) obecenstvo čekalo a dočkalo se vodopádu křehkosti, soucitu a objetí. Nelehkou píseň, kterou zpívala mimo jiné Aretha Franklin při inauguraci Billa Clintona, zvládla s lehkostí, vroucí naléhavostí a vzrušením. Byla přesvědčivá. Stejně jako láskyplná dvojice Mariuse a Cossety, které představují Eddie Redmayne a Amanda Seyfried. Pravdivá je i Samantha Barks jako roztoužená Eponine. Překvapením pak jsou zemitá Helena Bonham Carter a mazaně obhroublý Sacha Baron Cohen v komických úlohách hospodských šizunků, kteří využili malé plochy k zapamatovatelnému zážitku.

Cukroví, se kterým nelze přestat

Bídníci jsou zkrátka podívanou, kterou je dobré vidět. Pro nepřekonatelnou hudbu v hutných aranžích, pro příběh, který je vyprávěn jemným jazykem, přestože často nedosahuje básnického kouzla textů Zdeňka Borovce, jež opatřil slovy jevištní nastudování v Česku. Málo platné, Bídníci jsou doják, který nemohl mít premiéru jindy, než o svátcích. Je jímavý jako návrat milované osoby a chutná jako cukroví, které je sice přeslazené, ale nikdy se vám nepřejí.

Les Misérables / Bídníci - česká premiéra 2.1.2013, kino Lucerna, filmová adaptace stejnojmenného muzikálu, hudba: Claude - Michel Schönberg, libreto: Alain Boublil

Autor: Janis Sidovský | čtvrtek 3.1.2013 1:07 | karma článku: 16,28 | přečteno: 1198x
  • Další články autora

Janis Sidovský

Proč se tuctovka nestane legendou

4.12.2016 v 11:13 | Karma: 15,58

Janis Sidovský

Tajemství Oscarové noci

25.2.2013 v 15:40 | Karma: 9,31

Janis Sidovský

Můj rok 2012

21.12.2012 v 18:00 | Karma: 13,30

Janis Sidovský

Tajemství úspěchu hudební show

17.12.2012 v 23:00 | Karma: 10,07

Janis Sidovský

Superstar s tváří Hitlera

18.11.2012 v 13:03 | Karma: 12,88

Janis Sidovský

Nezapomenutelná Barbra Streisand

18.10.2012 v 13:07 | Karma: 15,90

Janis Sidovský

Čerstvý vítr Quasimodo

12.11.2011 v 13:00 | Karma: 21,67

Janis Sidovský

Smutný muž George Michael

23.8.2011 v 20:00 | Karma: 19,90
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6219x
Producent, manažer, marketingový konzultant v oborech showbyznys a média. Mediálně zastupuje Český národní symfonický orchestr a festival Prague Proms, podílí se na publicitě muzikálů a momentálně produkuje představení Noci na Karlštejně na hradě Karlštejn.

sidovsky.cz