Čerstvý vítr Quasimodo
Tomáš Trapl v životní roli hrbáče Quasimoda.Musical Production
Na začátku tohoto romantického muzikálu stojí odvaha dělat věci jinak, což projektu vtisklo nesmírnou energii. Příběh z dob, kdy se pro lásku umíralo, je vyprávěn odlišně, než jak je tuzemský divák zvyklý, nejde o recyklovanou podívanou s hvězdami, které si na forbíně odzpívají árii jako v playbackové estrádě.
Quasimodo inscenačně přináší do českých muzikálů čerstvý vítr – umělci tu létají vzduchem, hrají, zpívají a tančí, komunikují s diváky a vytvářejí tak chvílemi pocit happeningu, radosti z divadla. Jiskra mezi ansámblem a publikem přeskočí hlavně ve chvíli, kdy se na jevišti objeví Špindíra, výstřední cikánský baron a komická postava, jejíž představitel Jan Cina je bezesporu největší všestranný talent desetiletí. Na scéně se poťouchle pohybuje s vyoseným tělem jako Prince a extravagantně popichuje spoluhráče i obecenstvo stylem pop idolu Miky. Sledovat, jak ostrým hlasem, živelným tancem a hereckými akcemi ovládne jeviště, je opravdu zážitek.
Premiérové obsazení nabídlo i řadu dalších mimořádných výkonů a potvrdilo, že projekt neslouží k prezentaci jedné, dvou hvězd, ale celému souboru a tvůrcům. Koneckonců, producentka Ema Krahulíková měla při výběru spolupracovníků, kromě odvahy, také šťastnou ruku: režisér Martin Kukučka byl tou nejlepší volbou. Z alternativních scén přinesl do mainstreamu neokoukané prvky „nového cirkusu“ La Putyky, interprety donutil v muzikálu hrát, ne jen přednášet písně a neosobní prostor divadla Hybernia dokázal společně se scénografickým Studiem Artcore oživit v magickou katedrálu i obhroublé předměstí, kde si hrbáč prozpěvuje s publikem „bim-bam“.
Tomáš Trapl se rolí Quasimoda konečně dočkal správné příležitosti, budí odpor i soucit, jde z něho strach, a přesto pro jeho duši plnou nenaplněné lásky máme pochopení. Skvělá je také představitelka Esmeraldy, všestranná Markéta Procházková, jejíž krása a vášeň popletla hlavu pěti mužům. Ke špičce českého muzikálu se výkonem na páteční premiéře vyhoupla i Radka Fišarová, jejíž rozervaná matka Gudula uvěřitelně dojímá až dámy v předních řadách posmrkávaly.
Kromě režie a uměleckých výkonů představení Quasimodo povyšují do horních pater i hudba a choreografie. Petr Kaláb, Jan Maxián a Jakub Prachař zkomponovali melodie, které obstojí v komerčním žánru a přestože tu není hit typu „Teď královnou jsem já“ nebo „Jsi můj pán“, skladby se během večera vryjí pod kůži. Fanoušci Nightwork se dočkají rytmických čísel s romskou atmosférou, ctitelé klasického muzikálu pak jímavých duetů i dramatických árií. Písně Petra Kolečka nestojí na jednoduchých textových říkánkách, ale na složitějších sděleních, což vnímání na první poslech komplikuje, nicméně vyvolává potřebu songy slyšet znovu. Po pravdě řečeno, sousloví "hrbáč, co na mě slintá", ostatní pražské muzikály asi jen těžko nabídnou... . Srozumitelnost, bohužel, na premiéře zvlášť ve vícehlasech, problematizoval zvukový mix, což by se u repríz mělo usadit. Aranžérsky i melodickými postupy se inscenace vymyká českému průměru a hudebním jazykem posouvá žánr vpřed.
Klenotem Quasimoda je choreografie. Tak současný pohyb nenabízí žádná z pražských muzikálových produkcí, tanec je v Quasimodovi na mezinárodní úrovni. Nejde jenom o dechberoucí akrobaty Dea Men, mluvím i o company a personifikovaném dobru a zlu v podobě tanečnického tria, které děj pohybem dokresluje s erotickým, andělským i mrazivým nábojem. Tanečnice Jana Burkiewiczová Quasimodem dospěla do výrazné choreografické osobnosti, jež týmu tvůrců dominuje.
Ohlasy na večírku po premiéře byly veskrze nadšené, kdekdo se nechal slyšet jak do stojatých vod českého muzikálu vtrhla povodeň. Nová generace tvůrců rozhodně domácí „Broadwayi“ prospěla a stagnující žánr zbavuje pavučin.
Cesta k plnému hledišti bude ale složitá – tradiční obecenstvo pražských muzikálů je až na výjimky typu Johanka z Archu, Adéla ještě nevečeřela nebo Jack Rozparovač přece jen zvyklé na klasičtější zpracování důvěrně známých příběhů. Román Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži sice splňuje předpoklad známé předlohy, ale vše ostatní zůstává více méně neznámou. Na druhou stranu nejistota autobusových zájezdů "za kulturou" může znamenat příležitost oslovit jiné diváky. Představení tak může k dlouhému uvádění pomoci jedině šeptanda, což je nejlevnější a současně nejúčinnější marketing v šoubyznysu.
A proto šeptám nahlas – běžte na Quasimoda, je to skvělé, osvěžující představení, které vrací řemeslo muzikálu zpátky k divadlu.
Janis Sidovský
Strach z gayů chce změnit ústavu
Poslanci chtějí měnit ústavu a zabránit gayům, aby mohli pobírat vdovský důchod nebo mít společné jmění. Navrhují, aby manželství bylo ústavně jen pro muže a ženu, čímž zablokují nároky stejnopohlavních partnerů.
Janis Sidovský
Manipulace s hlasy do Slavíka byla vždycky
Skupině Ortel nemohl Slavík více pomoci, když neuznal všechny hlasy, které kapele zaslali fanoušci. Pokud bylo záměrem utlumit xenofobní hlas, zazní ještě mohutněji.
Janis Sidovský
Marné čekání na chlapskou slušnost
Čekal jsem, že se pan poslanec zachová jako slušný chlap. A postaví se čelem k výrokům svého tajemníka. Místo toho jsem se dočkal naprosté ignorace.
Janis Sidovský
Otevřený dopis k posílání gayů do plynu
Gayové by podle tajemníka poslance Holíka (SPD) měli jít do plynu. Ne, není mi to jedno, a proto píšu otevřený dopis.
Janis Sidovský
Jak svlíkačka za kačku vydělala milióny
Způsobů, jak vybrat peníze na charitu, je halda, tento je však originální od sundání prvních svršků až po holý zadek.
Janis Sidovský
Jak "cikáni" vybrali 112 miliónů
Jiný kraj, jiný mrav. U nás se malují do vzduchu srdíčka a zároveň napomínají kolegové s jiným názorem, jinde hvězdy pomáhají "cikánům" vybrat milióny na charitu. Úcta, respekt a profesní čest nedovolí malosti, aby měla navrch.
Janis Sidovský
Proč se tuctovka nestane legendou
Červený koberec, zákulisní dramata a spousta výborné hudby. Na jeviště se vrátila show VH1 Divas Live s rolničkami a dechberoucími výkony. Vidět naživo světové královny popu byl jeden z mých nejlepších zážitků roku
Janis Sidovský
Zničující posedlost slávou je fascinující
V showbusinessu platí dávné pravidlo: jste jen tak dobří, jak dobrý je váš poslední hit. Glenn Close teď v Londýně dokazuje, že šlágr můžete mít i na prahu sedmdesátky. Její výkon v muzikálu Sunset Boulevard je prostě excelentní.
Janis Sidovský
Britské Thálie oslavily hity z Broadwaye
Ovacemi ve stoje ocenilo nadšené publikum koncert muzikálových hitů, který v Londýně dirigoval Keith Lockhart. Ten se představí v Praze, Brně a Ostravě už po neděli s Českou filharmonií, což slibuje mimořádný zážitek.
Janis Sidovský
Adrenalin s Tarantinem a Morriconem vyladila Bette Midler
V polovině minulého týdne jsem novinářům naznačil, že tu o víkendu budou Tarantino a Morricone. Jen málo z nich mi uvěřilo, nejspíš si v tom horku mysleli, že půjde o nejapný žert, jako v případě Jima Carreyho na Českých lvech.
Janis Sidovský
Češi a Morricone zvedli Berlín ze židlí
Legendární skladatel vzal české muzikanty na cestu Evropou. A je z toho triumf hodný Oscara.
Janis Sidovský
Divy padají vzhůru, Honzo Vedrale!
POLEMIKA. Přečetl jsem glosu Honzy Vedrala o pádu popových div, které v Česku nenaplnily O2 arénu. Ačkoliv s mnohým, co Honza napsal, se dá souhlasit, určitě to neplatí pro popové divy obecně, jak titulek glosy hlásá.
Janis Sidovský
České muzikanty mi doporučil Bocelli
Vyhrála 9 cen Grammy, zpívala na Oscarech a zažila mejdany s Whitney Houston. V úterý 15. července vystoupí poprvé v Praze. Jaká byla ve skutečnosti Whitney Houston a co si myslí o tom, že Lady GaGa a Michael Bublé zpívají swing? Dámy a pánové, paní Natalie Cole!
Janis Sidovský
Tajemství Oscarové noci
Hodnocení, zda vyhrál ten „správný“ film, nechávám na Mirce Spáčilové. Mě spíš zajímalo, co je na oscarové noci tak magického, že už 85 let přitahuje pozornost celého světa. Jaké tajemství skrývá zlatá soška, pro jejíž odlesk by mnozí vraždili?
Janis Sidovský
Hollywoodské cukroví Bídníci
Těžko najdete na světě muzikál, který miluje kdekdo. Bídníci mají 60 miliónů nadšených příznivců po celé planetě, k nimž patří i nesmrtelná Cher, která prohlásila, že hudbu z tohoto muzikálu chce na svůj funus.
Janis Sidovský
Můj rok 2012
Mockrát jsem si během těch dvanácti měsíců vzpomněl na slova mého dědečka „nech to být, vždyť nejde o konec světa“. Jenže zrovna tenhle rok planetě podle dávných proroctví zvonila hrana, takže, dědo, teď už šlo do tuhého.
Janis Sidovský
Tajemství úspěchu hudební show
Byl to zážitek, na jaký se nezapomíná. A to jsem show DIVAS viděl už jedenáctkrát. Tentokrát šlo o mejdan, který na blýskajícím parketě oslavil radost z taneční hudby.
Janis Sidovský
Superstar s tváří Hitlera
Londýn oprášil muzikálovou klasiku a zvedl lidi ze židlí. Na scéně je znovu Kabaret, nestoudný ohňostroj vášní a ďábelské manipulace.
Janis Sidovský
Nezapomenutelná Barbra Streisand
Newyorský Brooklyn jásal – jeho nejslavnější dcera se po padesáti letech vrátila domů a zazpívala v právě otevřeném Barcley’s Centre pro šestnáct tisíc diváků. Měl jsem štěstí být u toho.
Janis Sidovský
Smutný muž George Michael
Pražský koncert George Michaela předčil očekávání v dobrém i špatném slova smyslu. Kdo přišel na hitparádové pecky, mohl být zklamán, protože se jich nedočkal. A nadšení naopak mohli být fanoušci kultivovaného popu, kterého zpěvák ve Státní opeře nabídl vrchovatě.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 48
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6219x
sidovsky.cz