Ukázalo se, že heterosexuál, filmový režisér, Bohdan Sláma nám gayům rozumí. Jeho vyprávění o učiteli, který odjel změnit svůj život do pohraničí, je tím nejcitlivějším, co v heterosexuální filmové produkci na téma homosexuality u nás vzniklo. Venkovský učitel je vůbec prvním českým filmem, kde se hlavní postava hlásí k homosexuální orientaci a není přitom zobrazována jako prvoplánová zženštilá karikatura.
Tajemství anděla
Pavel Liška jako kantor, který utekl z velkoměsta do syrového pomezí s pomalu plynoucí řekou i časem, je coby gay naprosto přesvědčivý. Civilně křehkým a přesto odstíněným herectvím zobrazuje gaye jako zcela běžného citlivého člověka, který touží po lásce. Nedopustil se žádného schematického projevu, jeho postava svoji orientaci nechává uvnitř, a to i v okamžicích, kdy se se svým zaměřením musí definitivně vyrovnat. Po nevydařených vztazích přichází s pár knihami a kufrem ideálů na venkov, kde je, jak se záhy ukáže, romantická jen příroda. V místní putyce se štamgasti zpíjejí pivem do němoty, nadávají si do píč a půllitry dorážejí slivovicí. Nemají nic, jen pole, úrodu a hospodu. V hrubiánském prostředí primitivů s dobrým srdcem působí kultivovaný Učitel jako zbloudilý anděl.
Obraz dobrého pana učitele vezme za své ve chvíli, kdy svou touhu neudrží v opratích. Scéna, kdy se v potemnělé světnici oddělené dekou od dalších nocležníků vkrade do rozkroku syna hlavní představitelky, je pro příběh zlomová. Jako gay musím říct, že, i když nejsem žádná Matka Tereza, zdály se mi doteky pod peřinou zbytečně doslovné. Heterosexuál by nebyl o nic méně zaskočen, kdyby se ho druhý muž dotýkal jen na obličeji nebo ho tajně políbil, snaha o masturbaci mi proto přišla pokoutní, jakkoli chápu nutnost peripetie ve vyprávění příběhu. Bezprostřednější tělesné sblížení dvou kovbojů ve Zkrocené hoře působilo ve srovnání přirozeněji, ačkoliv šlo o akt mnohem konkrétnější.
Buzní omyl
O co uvěřitelnější je Pavel Liška, o to méně je na plátně snesitelný Marek Daniel, představitel učitelova přítele. Nejspíš měl zahrát typ afektovaného slizouna, prostě echt buzny s plnou šrajtoflí a živočišným způsobem života. Marek Daniel při troše fantazie může tato „estetická" kritéria splňovat, herecky je však horší než všechny štěbetající husy a bučící krávy, které vytvářejí malebnou jihočeskou kulisu příběhu. Jako buzna prostě není k uvěření, jde přesně o ten případ „jak si heterosexuál myslí, že se chová přiteplenej gay".
Coming out na dně studny
Pozvolné vyprávění, které tempem připomíná Zkrocenou horu, se až do první třetiny obejde bez hudby. Ta zazní teprve ve chvíli, kdy Učitel přizná svoje zaměření autoritativní matce. Model dominantní mámy a ušlápnutého otce, který si žije ve svém světě včelích pláství, zná nejeden skutečný gay a je režisérem dobře odpozorován. Matku navíc hraje vynikající Zuzana Kronerová.
Pravý coming out, sebepřijetí, Učitele přichází ve chvíli, kdy na dně studny statkářce Marii (excelentní Zuzana Bydžovská) přizná, že svou orientaci tajil, aby neztratil své blízké. Dilema, které skličuje duši gaye, zazní v betonových obručích tak opravdově, až člověku mrazí. Strach ze ztráty lásky bližních je příčinou traumat a tajných bolestí, ze kterých pomůžou jen přátelství a porozumění. Pochopení, že každý z nás je jiný originál, tak jak chtěla příroda. „Pro někoho je odlišnost dar, pro jiného past", vysvětluje žákům venkovský Učitel. A „každý z nás někoho potřebuje", připouští s pochopením Marie, jejíhož dospívajícího syna chtěl Učitel svést. Jestli nakonec všichni opustí ulitu, ve které schovávají své city, smutky, tajemství i touhy, se běžte přesvědčit do kina...
Venkovský učitel je zkrátka dobrý český film. A Pavel Liška nový český gay hrdina. Za pravdivé zobrazení gaye by zasloužil Českého lva i Cenu Colour Planet, kterou gayové udělují těm, kteří nás nevidí skrz dávno překonaná růžová schémata.