Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čerstvý vítr Quasimodo

12. 11. 2011 13:00:01
Přiznávám na rovinu, že jsem na tuhle premiéru jít původně nechtěl. Ne proto, že by mě hudba pánů z Nightwork nezajímala, naopak, ale zklamání z muzikálových projektů posledních let mi v hlavě našeptávalo, abych raději zůstal doma. Vím, kolik práce za okamžikem, než se zvedne opona, stojí, a o to víc pak v rozpacích obvykle mizím hned po první děkovačce, aby se mě, proboha, nikdo neptal, co si o díle myslím. Z úcty ke kolegům se vyhýbám jakýmkoli veřejným soudům. Tentokrát je dobře, že jsem vnitřní hlas neposlechl a do divadla Hybernia nakonec dorazil. Quasimodo je jeden z nejlepších počinů, který u nás vznikl.
Tomáš Trapl v životní roli hrbáče Quasimoda.Tomáš Trapl v životní roli hrbáče Quasimoda.Musical Production

Na začátku tohoto romantického muzikálu stojí odvaha dělat věci jinak, což projektu vtisklo nesmírnou energii. Příběh z dob, kdy se pro lásku umíralo, je vyprávěn odlišně, než jak je tuzemský divák zvyklý, nejde o recyklovanou podívanou s hvězdami, které si na forbíně odzpívají árii jako v playbackové estrádě.

Quasimodo inscenačně přináší do českých muzikálů čerstvý vítr – umělci tu létají vzduchem, hrají, zpívají a tančí, komunikují s diváky a vytvářejí tak chvílemi pocit happeningu, radosti z divadla. Jiskra mezi ansámblem a publikem přeskočí hlavně ve chvíli, kdy se na jevišti objeví Špindíra, výstřední cikánský baron a komická postava, jejíž představitel Jan Cina je bezesporu největší všestranný talent desetiletí. Na scéně se poťouchle pohybuje s vyoseným tělem jako Prince a extravagantně popichuje spoluhráče i obecenstvo stylem pop idolu Miky. Sledovat, jak ostrým hlasem, živelným tancem a hereckými akcemi ovládne jeviště, je opravdu zážitek.

Premiérové obsazení nabídlo i řadu dalších mimořádných výkonů a potvrdilo, že projekt neslouží k prezentaci jedné, dvou hvězd, ale celému souboru a tvůrcům. Koneckonců, producentka Ema Krahulíková měla při výběru spolupracovníků, kromě odvahy, také šťastnou ruku: režisér Martin Kukučka byl tou nejlepší volbou. Z alternativních scén přinesl do mainstreamu neokoukané prvky „nového cirkusu“ La Putyky, interprety donutil v muzikálu hrát, ne jen přednášet písně a neosobní prostor divadla Hybernia dokázal společně se scénografickým Studiem Artcore oživit v magickou katedrálu i obhroublé předměstí, kde si hrbáč prozpěvuje s publikem „bim-bam“.

Tomáš Trapl se rolí Quasimoda konečně dočkal správné příležitosti, budí odpor i soucit, jde z něho strach, a přesto pro jeho duši plnou nenaplněné lásky máme pochopení. Skvělá je také představitelka Esmeraldy, všestranná Markéta Procházková, jejíž krása a vášeň popletla hlavu pěti mužům. Ke špičce českého muzikálu se výkonem na páteční premiéře vyhoupla i Radka Fišarová, jejíž rozervaná matka Gudula uvěřitelně dojímá až dámy v předních řadách posmrkávaly.

Kromě režie a uměleckých výkonů představení Quasimodo povyšují do horních pater i hudba a choreografie. Petr Kaláb, Jan Maxián a Jakub Prachař zkomponovali melodie, které obstojí v komerčním žánru a přestože tu není hit typu „Teď královnou jsem já“ nebo „Jsi můj pán“, skladby se během večera vryjí pod kůži. Fanoušci Nightwork se dočkají rytmických čísel s romskou atmosférou, ctitelé klasického muzikálu pak jímavých duetů i dramatických árií. Písně Petra Kolečka nestojí na jednoduchých textových říkánkách, ale na složitějších sděleních, což vnímání na první poslech komplikuje, nicméně vyvolává potřebu songy slyšet znovu. Po pravdě řečeno, sousloví "hrbáč, co na mě slintá", ostatní pražské muzikály asi jen těžko nabídnou... . Srozumitelnost, bohužel, na premiéře zvlášť ve vícehlasech, problematizoval zvukový mix, což by se u repríz mělo usadit. Aranžérsky i melodickými postupy se inscenace vymyká českému průměru a hudebním jazykem posouvá žánr vpřed.

Klenotem Quasimoda je choreografie. Tak současný pohyb nenabízí žádná z pražských muzikálových produkcí, tanec je v Quasimodovi na mezinárodní úrovni. Nejde jenom o dechberoucí akrobaty Dea Men, mluvím i o company a personifikovaném dobru a zlu v podobě tanečnického tria, které děj pohybem dokresluje s erotickým, andělským i mrazivým nábojem. Tanečnice Jana Burkiewiczová Quasimodem dospěla do výrazné choreografické osobnosti, jež týmu tvůrců dominuje.

Ohlasy na večírku po premiéře byly veskrze nadšené, kdekdo se nechal slyšet jak do stojatých vod českého muzikálu vtrhla povodeň. Nová generace tvůrců rozhodně domácí „Broadwayi“ prospěla a stagnující žánr zbavuje pavučin.

Cesta k plnému hledišti bude ale složitá – tradiční obecenstvo pražských muzikálů je až na výjimky typu Johanka z Archu, Adéla ještě nevečeřela nebo Jack Rozparovač přece jen zvyklé na klasičtější zpracování důvěrně známých příběhů. Román Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži sice splňuje předpoklad známé předlohy, ale vše ostatní zůstává více méně neznámou. Na druhou stranu nejistota autobusových zájezdů "za kulturou" může znamenat příležitost oslovit jiné diváky. Představení tak může k dlouhému uvádění pomoci jedině šeptanda, což je nejlevnější a současně nejúčinnější marketing v šoubyznysu.

A proto šeptám nahlas – běžte na Quasimoda, je to skvělé, osvěžující představení, které vrací řemeslo muzikálu zpátky k divadlu.

Autor: Janis Sidovský | sobota 12.11.2011 13:00 | karma článku: 21.12 | přečteno: 2330x

Další články blogera

Janis Sidovský

Jak "cikáni" vybrali 112 miliónů

Jiný kraj, jiný mrav. U nás se malují do vzduchu srdíčka a zároveň napomínají kolegové s jiným názorem, jinde hvězdy pomáhají "cikánům" vybrat milióny na charitu. Úcta, respekt a profesní čest nedovolí malosti, aby měla navrch.

8.12.2016 v 20:00 | Karma článku: 28.33 | Přečteno: 13730 |

Janis Sidovský

Proč se tuctovka nestane legendou

Červený koberec, zákulisní dramata a spousta výborné hudby. Na jeviště se vrátila show VH1 Divas Live s rolničkami a dechberoucími výkony. Vidět naživo světové královny popu byl jeden z mých nejlepších zážitků roku

4.12.2016 v 11:13 | Karma článku: 14.72 | Přečteno: 1201 |

Janis Sidovský

Zničující posedlost slávou je fascinující

V showbusinessu platí dávné pravidlo: jste jen tak dobří, jak dobrý je váš poslední hit. Glenn Close teď v Londýně dokazuje, že šlágr můžete mít i na prahu sedmdesátky. Její výkon v muzikálu Sunset Boulevard je prostě excelentní.

16.4.2016 v 14:00 | Karma článku: 17.53 | Přečteno: 1477 | Diskuse

Janis Sidovský

Britské Thálie oslavily hity z Broadwaye

Ovacemi ve stoje ocenilo nadšené publikum koncert muzikálových hitů, který v Londýně dirigoval Keith Lockhart. Ten se představí v Praze, Brně a Ostravě už po neděli s Českou filharmonií, což slibuje mimořádný zážitek.

26.1.2016 v 8:00 | Karma článku: 4.29 | Přečteno: 137 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

M83 – Midnight City

M83 je elektronická hudební skupina, kterou tvoří Anthony Gonzalez (a dříve i Nicolas Fromageau), založená v Antibes ve Francii v roce 2001. Skupina hojně využívá dozvukových efektů.

23.8.2017 v 20:47 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 58 |

Dana Šumová

Překvapení na Bodamském jezeře…

Honosný název, spousta peněz, premiérové publikum, efektní scéna. To jsou atributy letošní prestižní premiéry Carmen na Bodamském jezeře pod hlavičkou Festivalu Bergenz.

23.8.2017 v 15:00 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 327 | Diskuse

Hermína Muchová

Paddy Kelly - rozhovor

Jaký je Paddy Kelly ve chvíli, kdy nestojí na pódiu, ukryt v soukromí bez hystericky křičících fanynek mířících na něj fotoaparátem a může být sám sebou? Jak vzpomíná na éru největší slávy Kelly Family?

23.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 16.03 | Přečteno: 1184 | Diskuse

Karel Sýkora

Turn! Turn! Turn! – The Byrds

The Byrds byla americká rocková hudební skupina založená v roce 1964 v Los Angeles. Začátkem 60. let nahrála skupina pod jménem Jet Set několik neúspěšných singlů.

23.8.2017 v 7:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 |

Karolína Damaschková

Amadeus - Klavír nástrojem duše

Tato kapitola je věnována roli klavíru v životě Wolfganga Amadea Mozarta a jeho fenomenálním klavírním koncertům.

22.8.2017 v 19:48 | Karma článku: 6.74 | Přečteno: 113 | Diskuse
Počet článků 43 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6152

Producent, manažer, marketingový konzultant v oborech showbyznys a média. Mediálně zastupuje Český národní symfonický orchestr a festival Prague Proms, podílí se na publicitě muzikálů a momentálně produkuje představení Noci na Karlštejně na hradě Karlštejn.

sidovsky.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.